اللؤلؤ الابيض
مرحبا بك يا زآئر فى موقع اللؤلؤ الابيض ستجد معنا كل ماتحتاج واذا لم تجد اتصل بنا عن طريق الرسائل الخاصة ونحضر لك ما تريد فقط قم بالتسجيل لكي تصير معك كل مميزات المنتدى
اللؤلؤ الابيض
مرحبا بك يا زآئر فى موقع اللؤلؤ الابيض ستجد معنا كل ماتحتاج واذا لم تجد اتصل بنا عن طريق الرسائل الخاصة ونحضر لك ما تريد فقط قم بالتسجيل لكي تصير معك كل مميزات المنتدى
اللؤلؤ الابيض
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اللؤلؤ الابيض


 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولالتسجيلابحث
بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» تحميل كتابين نادرين فى هوايه تربيه اسماك الزينه كتابين رائعين
ظبط 128 .... Emptyالخميس أكتوبر 17, 2013 4:44 pm من طرف amr_didy

» القبر يناديك 5 مرات يوميآ ...
ظبط 128 .... Emptyالأحد يوليو 21, 2013 1:59 pm من طرف simo_chatt

» تحميل فيلم النبي يوسف واخوته النسخة الأصلية حصريا لشبكتنا
ظبط 128 .... Emptyالأحد يوليو 21, 2013 1:48 pm من طرف simo_chatt

» تحميل كتاب شمس المعارف الكبري - ممنوع في جميع الدول العربية علي 17 سيرفر
ظبط 128 .... Emptyالأحد يونيو 02, 2013 8:52 pm من طرف كعكع

» تحميل فيلم الاستاذ ايوب ممنوع من العرض للكبار فقط فريد شوقي محمد عو
ظبط 128 .... Emptyالسبت يونيو 01, 2013 2:04 pm من طرف وائل شحاته

» تحميل موسوعة هل تعلم؟"
ظبط 128 .... Emptyالثلاثاء مايو 28, 2013 12:35 pm من طرف مصطفى ضمير

» تحميل فيلم قاع المدينة بطولة نيللي ، ناديه لطفي ، محمود يس للكبار فقط وممنوع من العرض
ظبط 128 .... Emptyالأربعاء مايو 22, 2013 10:57 am من طرف mohamed_k124

» تحميل اقوي سلسله تعليميه علي الاطلاق تضم 14 كورس تعليمي بالصوت والصورة المتحركه وباللغة العربية + ااسطوانة شاملة في الصيانة
ظبط 128 .... Emptyالأربعاء مايو 08, 2013 6:16 pm من طرف abu201333

» تحميل فيلم دار الناس الممنوع من العرض -نسخة dvdrip - للكبار فقط +18 - بمساحة 182 ميجا
ظبط 128 .... Emptyالجمعة أبريل 26, 2013 12:27 am من طرف sokrat110

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الصفحة الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث
منتدى
التبادل الاعلاني
احداث منتدى مجاني
alexa
عدد زوار هذه الصفحة
.: عدد زوار المنتدى :.

البحث
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
ala001963 - 4854
ظبط 128 .... I_vote_rcapظبط 128 .... I_voting_barظبط 128 .... I_vote_lcap 
snow white man - 2067
ظبط 128 .... I_vote_rcapظبط 128 .... I_voting_barظبط 128 .... I_vote_lcap 
اسماء الله - 1910
ظبط 128 .... I_vote_rcapظبط 128 .... I_voting_barظبط 128 .... I_vote_lcap 
دريم - 1750
ظبط 128 .... I_vote_rcapظبط 128 .... I_voting_barظبط 128 .... I_vote_lcap 
زهراء - 1266
ظبط 128 .... I_vote_rcapظبط 128 .... I_voting_barظبط 128 .... I_vote_lcap 
nour3iny - 1012
ظبط 128 .... I_vote_rcapظبط 128 .... I_voting_barظبط 128 .... I_vote_lcap 
nnour - 881
ظبط 128 .... I_vote_rcapظبط 128 .... I_voting_barظبط 128 .... I_vote_lcap 
دموعه - 734
ظبط 128 .... I_vote_rcapظبط 128 .... I_voting_barظبط 128 .... I_vote_lcap 
زيااد - 453
ظبط 128 .... I_vote_rcapظبط 128 .... I_voting_barظبط 128 .... I_vote_lcap 
katy - 381
ظبط 128 .... I_vote_rcapظبط 128 .... I_voting_barظبط 128 .... I_vote_lcap 
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 83 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 83 زائر :: 1 روبوت الفهرسة في محركات البحث

لا أحد

أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 414 بتاريخ الأحد نوفمبر 24, 2024 2:05 am
احصائيات
هذا المنتدى يتوفر على 1641 عُضو.
آخر عُضو مُسجل هو كيوتي فمرحباً به.

أعضاؤنا قدموا 12997 مساهمة في هذا المنتدى في 5038 موضوع
نوفمبر 2024
الإثنينالثلاثاءالأربعاءالخميسالجمعةالسبتالأحد
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
اليوميةاليومية
مجلة المنتدى

 

 ظبط 128 ....

اذهب الى الأسفل 
2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
زهراء
عضو خيالى
عضو خيالى



انثى
عدد المساهمات : 1266
نقاط : 3389
تاريخ التسجيل : 09/01/2011

ظبط 128 .... Empty
مُساهمةموضوع: ظبط 128 ....   ظبط 128 .... Emptyالسبت مارس 12, 2011 5:11 am



اولا التوبيك ده للناس اللى زيى
الناس اللى غاويه وجع قلب
128
طياره الموظفين
بص بقى الموضوع ده بخصوص ال 128 الى قرفت الشعب 37 سنه وهتكلم فيه عن طرق تظبيط العربيه دى وده طبعا لعشاقها والمهتمين بيها وانا هقولكم العشق والاهتمام ده جى من فين..........طبعا كل واحد معاه العربيه نفسه يخليها بى ام دبليو وده طبعا لانه اتخنق من ان العربيه ملهاش برستيج ولا ليها حاجه خالص يعنى من الاخر 128 معفنه ولا بتمشى عدل ولا اى حاجه خالص.......وطبعا الواحد لما يركبها ويسوقها ويحس انها مصيره لفتره طويله من الزمن لازم طبعا يفكر انه يعدلها ويستمتع بيها ويحس انها احسن من عربيات تانيه كتير....طبعا فى حلول كتير بتبدى من اول تسجيل اسطوانات وسمعات بيونير الى ب 300 جنيه لحد مصاريف توصل ل 20000 جنيه وكله تظبيط علشان الواحد يحس بالرفاهيه والمتعه فى القياده والتميز......
يعنى فى ناس نفسها ال 128 يبقى فيها تكييف ودى امنيه حياته طبعا الكلام ده فى الصيف بس.....وفى ناس نفسها يبقى عندها عده صوت نضيفه قوى يعنى شغل الراب وكده عايز دبه وصوت عالى ودى برده روشنه وبتتحس انك راكب فيرارى......وفى ناس نفسها العربيه متعطلش خالص والمهم توديهم المشاوير وخلاص ومعندهمش اصلا تسجيل صينى فى العربيه ولا حتى سمعات من الى ب 10 جنيه.......وفى ناس نفسها تركب جنط وهتموت وبتحوش علشان الجنط يتركب وفى الاخر بيجيبوا جنط معفن وشكله وحش ومبيعرفوش ينقوا وانا اجيب جنط ليه والعربيه اصلا جربانه ومعفنه دى ناس تانيه بتقول كده!!!!!!..........وفى ناس كل يوم بتغسل العربيه صبح وليل وهم اصلا مش عرفين انها 128 ومحدش هيبص عليها حتى لو طالعه زيرو من المصنع!!!!......وفى ناس بتروح تفيم وتركب كام استيكر من ابو ربع جنيه ويجيب ديل (يعنى مفلر للشكمان) من ابو 20 جنيه ويقولك انا ظبط العربيه وعلى فكره الحجات دى احسن حل لل 128 تملاها دبدييب من ابو 2.50 وقضيها......عربيه غريبه والله تصلح حاجه تتطلع حاجه ولو مصلحتش متطلعلكش حاجه المهم تسيبها بعيب لانك لو حليت كل العيوب العربيه فيها كمبيوتر بيدور على عيب جديد ويطلعهly00000:.......ويقلك قطع غيار رخيصه هى رخيصه بس بايظه ومش معمره وبتقرف فى المواقف الى بتعملها زميلى اخدو فكره وحشه عنها خالص من المواقف الى عملتها معانا كتيير بس بتتحل فى الاخر وبسهوله بس بتكون عطلت الواحد وقرفته......
المهم ان العربيه دى ليها تاريخ كبير فى مصر ولازم نكرمها على الى عملته فينا سواء نعمه او نقمه وعلشان كده انا هتكلم عن الطرق الفنيه لتظبيط ال 128 خصوصا الى بيفكروا فى تسقيط موتور عليها وايه الى لازم يعملوها علشان يسقطو موتور وحتى للى مش عايز يسقط برضه هيلاقى طرق تظبيط للعربيه من ناحيه الشكل او الاداء والراحه....
نبداء الموضوع:::
هنبتدى من جوه وبعد كده نخرج لبره يعنى هتكلم عن الشاسيه وطرق تدعيمه لانه اكبر مشكله فى ال128 بجد اكبر بلوه فيهاااااا

ظبط 128 .... Fiat_2D128_2Dscheme_thumb


الشاسيه:


ظبط 128 .... Imagen0064tvmn8



1-صب رصاص او الامونيوم على الشاسيه وبالاخص علب الشاسيه وده بيساعد فى تقويه الشاسيه وبيزود تحمله للموتور (الموتور راكب على الشاسيه بواسطه قاعده موتور موصوله بالجانب الايسر من السيارة ومع حركة العربيه وطلعت الموتور بتتاثر هذه القاعده وبالتالى بتأثر على علب الشاسيه لان القاعده ملحومه فى الشاسيه

فى قاعده اخرى للموتور وهى الى بتكون على شكل حامل على شكل شنكل بتمسك الموتور من فوق القاعده دى مهمه برده فى تسبيت الموتور...


ظبط 128 .... Imagen0064tvwc1

ظبط 128 .... 11121176ll6yp1

ظبط 128 .... Hpim16096jkks4

ظبط 128 .... Ee2cd5aemm7



3-العفشه العفشه العفشه العفشه يعنى لو المساعدين ضايعين او تعبانين شويه هيكسروا علب الشاسيه والرفارف وقول يارحمان يارحيم على العربيه لانك هتقضيها لحامات فعلشان كده لازم مساعدين يكونوا جامدين بالذات من قدام وخصوصا ال 128 بجد تستاهل مساعدين رياضى او مساعدين هيدروليك اى حاجه نضيفه وتريح العربيه خصوصا قدام...
احظ ان الوزن بتاع العربيه هيزداد من قدام علشان الموتور الجديد والى هيبقى اتقل من الى فات هو والفتيس طبعا....
ودى صورة لمساعدين كونى ومعاهم السوست بتاعتهم ودول مساعدين لل فيات 128 من شركه كونى:


ظبط 128 .... Untitledhm7


ظبط 128 .... Domstrebe01to2


البارات دى مهمه لثبات العربيه على الارض وبتساعد الشاسيه يعنى تتعتبر من مقويات الشاسيه وفى ناس بتركب بارات اسفل العربيه فى المنتصف وبيطلق عليها شداد.......


طبعا لما نتكلم عن المواتير الى بتتسقط لل 128 هنلاقى مواتير كتير طبعا لازم يكون الموتور فيات او لانشيا علشان الترخيص بيحتم ان يكون الموتور من نفس نوع العربيه علشان كده هيكون عندنا كذا اختيار لتسقيط الموتور :

فيات رتمو :1100 سى سى 55 حصان
1300 سى سى 65 حصان
1500 سى سى 75 حصان

فيات ريجاتا:
1300 سى سى 68 حصان
1500 80-85 حصان حسب الكربراتير بابين ولا باب واحد
1600 انجيكشن 100 حصان

فيات لانشيا:
1300 70 حصان يوجد به تكييف
1600 انجيكشن 90 حصان
2000 انجيكشن 130 حصان بس يحتاج الى تعديل كبير فى الشاسيه

فيات اونو:
1300 68 حصان
1300 تربو 105 حصات الموتور ده جامد جامد جامد
1400 تريو 118 حصان اجمد واجمد

دول اشهر الموتير للتسقيط فى ال 128 طبعا لازم يتركب مع كل موتور الفتيس بتاعه لان الفتيس بياثر فى السرعه والسحب وفى اداء الموتور بالنسبه لمواتير ال 128 هم :
1100 55 حصان
1290 62 حصان
1300 65 حصان


طبعا مواتير الريجاتا 1500 هى الاختيار الانسب او يعنى اقل اختيار للتسقيط الاحسن طبعا المواتير الانجيكشن طبعا موتور الريجاتا هيخلى العربيه توصل لسرعه 170 عادى جدا وهو موتور شديد وهيبقى اشد من وهو فى الريجاتا لان ال 128 اصغر حجما واخف وزنا طبعا والموتور ده بيجيب من 0 الى 100 فى 13 ثانيه طبعا رقم قياسى بالنسبه لل 128 1100 سى سى لانها بتجيب من صفر الى 100 فى 18 ثانيه وال 1300 من صفر الى 100 فى 15 ثانيه بس هنلاحظ ان ال 1100 وال 1300 السرعه القصوى ليهم واحد وهى 140 كيلو متر فى الساعه طبعا صوت موتور الريجاتا اهدى من مواتير ال 128 ده بالنسبه للصوت غير ان الريجاتا 1500 ممكن يركبلو تكييف.....

طبعا مع تسقيط الموتور هنحتاج نجهز العربيه وده من ناحيه الثبات اصلا العربيه بموتور 1100 مبتبقاش ثابته قوى على السرعات العاليه بس برضه ارجع اقول ثبات ال 128 كويس مش بطال....... يبقى نشوف خطوات تثبيت العربيه على الارض :
1-كوتش عريض الكاوتش العريض مش الجنط الجنط ده مجرد شكل من الخارج المهم الكاوتش يبقى عريض طبعا ميتعداش ال 14" علشان مياثرش على العفشه احسن حاجه 13 عريض اعرض حاجه فى ال 13 على فكره ال 13 مش وحش ده جامد ومناسب طبعا نوعيه الكاوتش بتفرررررق كتييييير لان الكاوتش تصميمه بيفرق فى المطبات والثبات على الطريق كمان يبقى كوتش عريض لازم منه اساسى وهتحس بفرق طبعا
ودى عربيه فيها جنط 13 عريض:



ظبط 128 .... P5290057ea8ki9


2-توطى العربيه ومحدش يقولى مطبات مصر على فكره وطى العربيه هتحس براحه احسن طبعا مع مساعدين نضاف وتوطيه العربيه عن طريق قص لفه من السوست وبتتقص بدون التسخين عليها علشان خواصها متتأثرش ودى بتتعمل فى الحرفيين وسهله مش معضله وهثبت العربيه فى الارض يعنى هتزود الثبات بنسبه 50% حتى فى السرعات البطيئه مش هتحس بالملفات خالص وهتحس انك راكب عربيه من الجداد
ودى صورة للسوست الاماميه ومكان القطع لتوطيه العربيه واوعى تسخن السوست علشان كده انت هتبوظهم يعنى اقطع من غير متسخن على السوست:


ظبط 128 .... 0espiralesrecjk6qm2


ودى صور عربيات متسقطه:
ظبط 128 .... Dsc06417sh3thih4

ظبط 128 .... Dsc06455so5.th
ظبط 128 .... Dsc06276ht8
ظبط 128 .... Dsc06331vi9



3-البارات الى اتكلمنا عليهم سواء فى الشنطه او الحوض بتثبنت العربيه عند الملفات وفى ناس بتعمل بار تحت العربيه فى المنتصف بالظبط البارات دى بثبت شاسيه العربيه وتمنعه من الحركه فى الملفات وطبعا فى المطبات
4-تغيير الفرامل بفرامل اكبر يعنى انت سقطت موتور ريجاتا ركب بقى فرامل الريجاتا لانك هتحتاجها فى السرعات الكبيرة وحتى السرعات البطيئه هتلاقى العربيه بتفرمل اسرع واحسن لان فرامل الريجاتا اكبر وممكن تدور على حاجه تركب فى ال 128 وتكون اكبر وادائها احسن
5-متنساش مساعدين وسوست رياضى يعنى ثبات اعلى وقدرة على اخد الملفات بسرعه اكبر وبدون تاثير على ثبات العربيه

نتكلم بقى على المكونات الى بداخل السيارة:
طبعا سقطت موتور او مسقطتش تعالى نخلص من مشاكل ال 128 المقرفه هى مشاكل سهله بس مقرفه شويه بالاخص كهربه السيارة:
1-الابلتين والكوندنسر متستخسرش حاجه غاليه وتجيب ابو 12 جنيه هات الغالى علشان ميلدعش كل شويه وتقعد تصنفر والعربيه تقف وهيه ماشيه ويبقى منظرك وحش او ياخى غير الاسبراتير كله باى اسبراتير بتاع عربيه جديه هيفرق معاك فى التدوير
2-البوجيهات هات بوجيهات غاليه غاليه غاليه ياريت بوجيهات رياضى لانى دى بتاثر فى الموتور ومعن ان ادائها عالى يبقى الاحتراق فى الموتور بيتم بشكل كويس وتستفيد من اداء الموتور بالكامل
3-الاسلاك الى بتوصل بين البوجيهات والاسبراتير هاتها نضيفه علشان ميبقاش فى فقد فى الشراره
4-الكربراتير نضفه كل شويه واتاكد انه شغال تمام ومفهوش مشاكل
5-هات موبينه الى بتشتغل فى الثلج يعنى موبينه روسى علشان فى البرد العربيات مبدورش
6-استخدم زيت نضيف وغالى علشان بجد بجد بيحافظ على الموتور وبيدى اداء عالى جدا ومع الحرق الموتور مش هيتاثر يعنى احرق وميهمكش
بيتهيالى كده خلصنا من الحجات المقرفه الى بتبوظ كل شويه طبعا فى حجات كتير تانى بس نصيحه هات الغالى بيعيش هو مش غالى قوى بس بيبقى فيه فرق فى السعر
طبعا بالنسبه للمواتير فى ناس بتشترى كربراتير بابين والى بيشترى كربراتير لكل سلندر والى بيشترى كربراتير ليه فتحتين لسحب الهواء ودى كلها علشان يحسن دخول الهواء والبنزين علشان يحصل على اداء عالى وفى ناس بتغير المنفولد والمسورة بتاعت الشكمان كلها علشان يركب منفولد رياضى احنا ملناش دعوه باكلام ده المهم انت سقطت موتور بالفتيس والكربراتير بتاعه ويكون موتور حالته كويسه واعمل بقى الحجات الى قولتلك عليها.....
طبعا فى ناس بتغير بساتم وتكون بساتم رياضى ذات ضغط عالى او يغيرو عمود الكامات وعمود الكرنك والبلات او يوسعو فى السلندرات احنا ملناش دعوه بالناس دى......
كده اكون انتهيت من الكلام على العربيه من الداخل سواء تدعيم الشاسيه اوتسقيط الموتور....


هتكلم عن العربيه من الخارج وكيفيه تظبيطها سواء من اللون الخارجى او حتى العتب والاكصدامات والتنفيخ والفرش الداخلى للسياره والتابلوه وكل حاجه عن التظبيط الخارجى للسيارة:

اولا اللون:

اللون الخارجى للسيارة مهم جدا جدا لانه بيعبر عن السيارة وصاحبها وبيشد الانظار اليها ويخليها مميزة وطبعا الالوان حسب الذوق بس دلوقتى بقى فيه الوان مشهوره ومحبوبه للتظبيط طبعا كلها بتكون ميتالك بس بتكون عبارة عن لونين مضروبين فى بعض او اساس العربيه بيكون لون ابيض مثلا وبيضرب فوقيه برتقالى او اخضر فاتح او بتكون العربيه لونين متداخلين فى بعض سواء من فوق لتحت او من اول العربيه الى اخرها او العكس طبعا نصيحه لاى حد بيدخل عربيته فرن او ناوى يدخلها ياريت تشترى اجود الانواع من ادوات البياض وطبعا تختار صنيعى جامد علشان الشغل يطلع كويس وعلشان اللون ميتغيرش او يبوظ فى وقت قريب طبعا الخلط بواسطه الكمبيوتر قصدى خلط الالوان بواسطه الكمبيوتر بقت من الحلول الجامده قوى والى سهلت العمليه ودلوقتى هفرجكم على مجموعه صور لل 128 بالوان الميتالك:
(زى الرموش الى بتركب على رفارف

طبعا بعد دخول الفرن والخروج منه لازم تغيير الفوانيس الى وراء والى قدام بجداد ويكونو من الاصلى علشان ميبهتوش بسرعه وطبعا تغير الشيكه الامامى وفوانيس الاشاره وكل مايتعلق بالنور والكهرباء الخارجيه طبعا علشان العربيه تبان جامده متركبش الفيبر بتاع ال 128 سواء الى فى الاكصدام او الى على الرفرف او الى فى جناب العربيه لان شكلهم استيل قديم ولاحظ الصور.......



طبعا بعد لما شوفت اللون وكده هنتكلم على التنفيخ او البودى كيت body kit التنفيخ والعتب والاكصدامات وكده طبعا فى ناس فاكره التنفيخ ده صعب او مكلف بس لا التنفيخ ده عباره عن رفارف صغيره (زى الرموش الى بتركب على رفارف ال 128 وبتكون بلاستك او فيبر)
بس دى بتكون صاج وبتتركب على رفرف العربيه الاصلى عن طريق السمكرى بيلحمهم فى الرفرف وطبعا التنفيخ بيتعمل قبل الفرن ولو مفيش فرن اصلا يبقى تدهن الصاج بلون العربيه لان الصاج بيجى لونه اسود:
بالنسبه للعتب فدده بيكون فيبر وبيتركب تحت البابين من الجنبيين للعربيه وبالنسبه للاكصدامات دى بتتعمل عموله عند بتاع الفيبر وبتختار شكل او انت بتجبله شكل وهوبيعمله...
فى ناس بتغير الفوانيس الى وراء بفوانيس (انا مسميها فوانيس فرارى) ودى بتكون عباره عن فانوسين مدورين فى كل جنب بيكون لونهم احمر ودى بتتعمل عادى برضه عند السمكرى وبتدى شكل جامد
ولو مكنش كده يبقى تفيم الفوانيس اسود الفوانيس الى وراء طبعا......
طبعا المرايات تتغير بمرايات جانبيه يكون شكلها حلو اقله مرايات الشاهين وتكون بنفس لون العربيه فى ناس بتعمل فتحت سقف وطبعا ده شغل السمكرى وفى ناس بتنفخ الكبوت الامامى ودى برده تبع شغل التنفيخ وكده طبعا الجنوط وهوريكم صور كام جنط جامد....
اسبويلر بس انا مبفضلوش فى ال 128 طبعا نور زينون مش شرط من ابو 1000 جنيه لا فى 60 جنيه وجامد برده بيكون 400 وات طبعا كشاف جديد اصلى من قدام مع زجاج اصلى اتفرج بقى على احلى نور واحلى رؤيه طبعا التفييم انا مبفضلوش علشان المشاكل مع المرور وكده فى ناس بتفيم السقف جلد اسود وبيبقى شكل العربيه جامد الاستيكرات موضوع جامد برضه بتبقى على جناب العربيه والكبوت وفى منها الوان وابيض واسود وفى منها بيكون غالى وفى رخيص جدا طبعا مبتكلمش عى الاستيكرات التعبانه الى بتخلى شكل العربيه فرح لا طبعا انا بتكلم على الاستيكرات النضيفه بتاعت اندر جروند وكده.....بالنسبه لمفلر صوته عالى انا مبحبوش قوى لانه بيدى صوت مزعج جدا جدا ومبيديش راحه خالص وانا من رائى اى ديل عادى مبيعملش صوت يكون منظر احسن طبعا فى ناس مبتركبش الاكصدام الامامى فى ال 128 وبعتمدو على شكل سدر العربيه والفتحات الى فيه فبيديها شكل رياضى وده سواء الاكصدام من قدام او وراء......فى برضه ناس بتركب اكصدامات زى بتاع الجيب وبيكون عليها كشفات ضباب بتبقى حلوه برده وفى برده فتحات هواء بتتكرب فى الكبوت او الرفارف او فوق السيارة وبتتكرب برده على انها شغل تنفيخ وبودى كيت......


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
دريم
شخصية هامة
شخصية هامة



المزاج : ظبط 128 .... 8010
ذكر
عدد المساهمات : 1750
نقاط : 3976
تاريخ التسجيل : 21/03/2011
العمر : 28
العمل/الترفيه : mmmm
المزاج : mmmm

ظبط 128 .... Empty
مُساهمةموضوع: رد: ظبط 128 ....   ظبط 128 .... Emptyالإثنين مارس 28, 2011 5:32 am

كل الشكر والامتنان على روعهـ بوحـكـ ..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
ظبط 128 ....
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
اللؤلؤ الابيض :: عالم السيارات-
انتقل الى: